NAK SIMPAN TABUNG HAJI LAH =D

Wednesday, February 23, 2011

First Impression : Mengarut Lah

Terjaga pagi ni bila dengar housemate tengah kalut nak pergi kelas .. aku masih terbaring lena atas tilam Vono Ziana aku .. aku takde kelas ke ?? ada .. sampai pukul12 .. cuma hari ni aku hadiahkan cuti satu hari sebab minggu lepas aku dah pergi kelas straight tanpa ponteng .. boleh macam tu ?? boleh je .. tapi attendance aku madam bagi telur ayam lah today .. rugi tak ponteng ?? tak rugi .. pertama , family law tu madam aku revise apa yang dia ajar masa lecture minggu lepas .. aku rasa macam aku dah faham sikit sikit .. so takpe lah .. hehe .. jurisprudence ?? memang aku tak pernah faham apa sir ajar dalam lecture ataupun tutor .. so kalau tak pergi apa effect dia ?? takde effect .. cuma keberkatan ilmu je .. adoi .. aku tahu .. tapi aku still ponteng .. nak kategorikan aku sebagai apa ?? biskut lemau ?? hmmm .. 

dulu kan time aku belajar dekat mrsm , cikgu selalu cakap " first impression is very important " ..  dan sebab kan benda tu lah hidup aku ni penuh dengan kepura-puraan .. apa yang aku buat , aku akan buat dengan bersungguh sungguh pada awal nya je .. lama lama aku akan lemau lemau ubi .. malas .. since first impression je penting .. sekarang kan bila dah makin membesar aku jadi berfikir .. otak aku macam ada orang letak pelincir .. laju je bergerak .. then aku rasa first impression ni tak penting dan kadang kadang mengarut sebab ianya seolah olah menentang konsep " dont judge the book by its cover " dan tidak adil .. 

why ? sebab pepatah dont judge the book by its cover menyatakan kita takleh nak nilai sesuatu dari luaran mahupun on first event without knowing the whole thing .. so seolah olah its cover tu refer kepada first impression .. aku bagi situasi boleh .. mungkin lebih clear ..
si A ni dilahirkan sebagai lelaki yang lembut lembut sikit .. comel comel .. selekeh pulak tu .. sebab hidup susah .. so orang tak suka dia .. tapi dia punya otak .. sangat hebat .. one day , dia present something extraordinary .. tapi kawan kawan kata dia mengarut .. no such thing .. you suck man .. tapi bila ada si B ni ( lelaki yang dilahirkan cukup sifat , hensem , kaya , kemas , baju nak mahal je , handphone nak iphone je ) present semula apa yang si A present , semua orang impress .. dan semua orang puja si B sedangkan si B ni otak udang .. so macam mana tu ?? 

dapat idea tak ?? first impression terhadap A negatif .. oleh itu , apa yang disampaikan tidak di terima .. first impression terhadap B positif .. so apa yang dia kata diterima bulat bulat .. dekat sini korang nampak tak konsep FIRST IMPRESSION IS IMPORTANT .. tapi adakah benda ini bagus ?? Fair kah ?? Adil ke ?? kenapa nak nilai orang macam tu .. adakah selama lamanya si B akan berjaya dengan taktik dia meniru hasil kerja si A ?? pepatah ada lagi berkata " sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua " ..

contoh lagi , macam time aku makan dekat old town .. KLIK SINI .. yang nyah tu tak reti nak order tu kan .. first impression aku dekat dia fail .. teruk .. kelakar .. tapi tak adil lah aku nak nilai dia secara total .. mungkin dia selalu lepak dekat starbuck before this . and kebetulan malam tu starbuck penuh dan dia terpaksa pergi old town . kan kan ?? same juga macam blog .. bila kita blogwalking kan , first entri dia kita rasa bosan .. tapi tak semestinya blog tu bosan kan ?? betul tak .. oleh itu , kenapa tidak , korang tinggal kan jejak dan maybe klik FOLLOW .. korang ikut perkembangan dia .. kalau still bosan jugak , baru lah boleh nilai dia .. at that time , korang pilih lah .. untuk ignore dia , or nak tolong dia untuk hasilkan entri yang berguna .. hehe .. fikir fikirkan .. agak agak apa eh first impression korang dekat blog aku ni ? hehe ..



7 comments:

nur said...

FIRST IMPRESSION KAT SINI.. TAK LEMAU..

JEMPUT KEALL IN ONE

Alimaz-Kembara Terasing said...

hmmmmm saya tak suka menilai pada pandangan pertama... suka mengenali dulu kemudian baru menilai....

oja_alia said...

1st impression sy kat sini bile bace entry ni hah...tu yg komen!heheee....
ok..da follow.=)

sy tak gune 1st impression pd org..dont judge a book by its cover.

selalu sy gune bende yg jarang namapak..cm tempat!..
teringat pulak..sepupu sy dlm 10 tahun gitu.ajak g bandar Jb..cS.die kate..waaaaa....besarnyee..
da nampak 1st impression budak tu!adeh..heheee..

Dda Ly said...

tak semua boleh dinilai melalui first impression kan??

jemput ke rumah ye?
http://laydie-dda.blogspot.com

keep in touch OK..♥♥♥

Bunga said...

kena kenal dulu..tapi pandangan pertama gak penting..

tapi bunga lebih suka memerhati lama2..haha..

Unknown said...

Pada gua semua bende gua trus nilai pd pandangan pertama...tapi kalau mende tu or dia tu ade depan mata...lame gak...mungkin pandangan pertama tu boleh berubah...

khel said...

hahaha... lucu u tulis...

mantap...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...